Obama zet NASA plannen op zijn kop
Washington, 7 mei - De Amerikaanse president Obama
heeft een onderzoekscommissie ingesteld die moet uitzoeken of het huidige NASA
plan voor de Ares raket wel de beste manier is om mensen naar de maan te
brengen. Daardoor is de testlancering van de Ares 1-X ook uitgesteld. De
commissie zal ook de mogelijkheid onderzoeken om na 2015 deel te blijven nemen
aan het ISS.
NASA start aanpassing platform voor Ares
raket
Washington, 6 januari 2009 - De NASA is begonnen
met de bouw van drie enorme bliksemafleiders rond lanceerplatform 39B.
Hier moet in juli de eerste testvlucht van de Ares I-X plaatsvinden. Elke
toren is maar liefst 182 meter hoog. De toppen van de masten zullen met
kabels met elkaar verbonden worden. Het mobiele lanceerplatform zal ook
nog aangepast moeten worden.
(foto NASA)
Problemen met nieuwe NASA raket
6 november 2008 - De ontwikkeling van de
nieuwe Ares-I raket kampt met ernstige problemen. Bij een te sterke
zijwind zou de raket tijdens de lancering de lanceertoren kunnen raken, en
bij het afstoten van de eerste trap zou deze door spontane ontbranding van
brandstofresten op de tweede trap kunnen botsen. Dat meldde een
Amerikaanse krant onlangs. NASA ontkent het zijwindprobleem, maar heeft
wel toegezegd dat er een onderzoek komt naar het probleem met het afstoten
van de eerste trap. Tijdens de persconferentie hierover bleek ook nog dat
het grootste probleem is dat de ontsnappingsraket niet goed werkt.
NASA plannen liggen in duigen
14 april 2006 - Uit een uitgelekt NASA rapport blijkt dat het plan voor
de bouw van twee nieuwe raketten voor een Maanmissie volstrekt onhaalbaar
is. De CEV en Maanlander zijn te zwaar, de gekozen cryogene brandstoffen
zijn niet geschikt voor een verblijf van een half jaar op de Maan, en nog
veel meer problemen zijn opgedoken. Aanpassingen om alle problemen op te
lossen zouden het project vele miljarden duurder maken.
- * - * - * - * - * - * - * - * -
*
Voor het lanceren van onderdelen van een Maan- of Mars-schip wil de NASA een zware
vrachtraket bouwen gebaseerd op de huidige Space Shuttle. Op de afbeelding
links zijn duidelijk herkenbaar de huidige boosters en de grote (bruine)
brandstoftank. Op de tank wordt de vrachtcapsule geplaatst. Deze
combinatie moet ongeveer tachtig ton in een lage omloopbaan kunnen
brengen. Ter vergelijking: De (niet meer operationele) Energia-raket
van Rusland kon honderd ton lanceren. Verschil met de shuttle is dat de
nieuwe raket vijf motoren op vloeibare waterstof heeft, terwijl de shuttle
er drie heeft.
Rechts is de raket te zien waarmee de opvolger van de Shuttle de CEV
(Crew Exploration Vehicle) moet worden gelanceerd. Deze bestaat uit een
Shuttle- booster waarop een nieuwe nog te ontwikkelen, tweede trap is
geplaatst die op vloeibare waterstof werkt. N.B: de afbeeldingen zijn
niet op dezelfde schaal.
|